Charakter narodowy
można określić jako panujący w danym narodzie, widoczny w postawach życiowych
jego członków system
treści duchowych. Jest to więc pojęcie dotyczące psychiki, charakterystycznej
dla poszczególnych jednostek ludzkich składający się na dany naród. Polacy,
oglądani poprzez pryzmat cech narodowych, mają kształtować w ramach
Unii Europejskiej, obok innych narodów o własnych cechach narodowych, jakieś
wspólne cechy Europejczyka, a te mają przesądzać o cechach kultury prawnej Unii
Europejskiej. Cechy charakteru Polaka spotykać się będą z cechami narodowymi
Francuza: racjonalnością, ruchliwością, wytwornością, patetyzmem, sceptycznym
pesymizmem, zdrowym osądem spraw, dowcipem, ironią, jasnością myślenia.
Spotkają się także z cechami narodowymi Niemca: silną, ale nieokreśloną wolą,
powolnością, nastrojowością, ociężałą pedantycznością, humorem o podłożu
melancholijnym, głębią spekulatywną. Stereotyp przeciwieństwa między Słowianami
a Germanami, szczególnie Polakami a Niemcami, sięga początków obu tych
społeczności. Podczas gdy cechy typowego Polaka z reguły przeciwstawiano cechom
typowego Niemca, w odniesieniu do Polaka oraz Francuza poszukiwano chętniej
cech wspólnych. Zaliczono do nich: indywidualizm, łatwość zapalania się do
wzniosłych oraz nierealnych czynów, doznawanie rozczarowań z powodu ich
niespełnienia, umiłowanie blasku sławy. Wśród zasadniczych różnic między
Polakami a Francuzami najczęściej podawany jest polski emocjonalizm a także
romantyzm, przeciwstawiany francuskiemu racjonalizmowi oraz praktycyzmowi. Współczesne
sposoby postrzegania Polaków kształtują zarówno czynniki historyczne, jak i
bieżące kontakty między ludźmi różnych nacji. Pierwsze są następstwem historii:
podróży, handlu, wojen, a w ich konsekwencji przebywanie ludzi innych nacji w
Polsce.
Drugie
zaś wynikają z kontaktów Polaków z obcokrajowcami w ich krajach macierzystych, przeważnie
w wyniku sezonowych oraz trwałych migracji. W zaczerpniętych z przeszłości
opisach Polaków oraz Polski przez odwiedzających ją Niemców, Francuzów a także
Włochów dominują bezwzględnie wątki cywilizacyjnego zacofania, kulturowej
negatywnej oryginalności, surowości życia a także powszechnego zaniedbania. Nie
lepiej rysowały się wizerunki Polaków przebywających na obczyźnie, głównie
emigrantów zarobkowych: słabo wykształceni, bez kwalifikacji zawodowych,
nieznający języka kraju osiedlenia, skłonni do zachowań przestępczych. W
łącznej ocenie charakteru narodowego Polaków we Francji oraz Niemczech,
w stereotypie współczesnego Polaka przeważa wymiar biedy, ubóstwa a także
zacofania cywilizacyjnego. Francuzi dodają do tego: porównanie „pijany jak
Polak”, konserwatywny katolicyzm, antysemityzm oraz zasługi ruchu
„Solidarności”. Natomiast Niemcy uzupełniają swoje wyobrażenia o Polakach
wymiarem kryminalnym: leniwi, ociężali, naiwni, chciwi, oszuści, krętacze,
złodzieje aut, przemytnicy, kryminaliści. Tylko bardzo nieliczny odsetek
Francuzów oraz Niemców zauważa u Polaków uprzejmość, gościnność, pracowitość.
„Wschodnie” obrazy Polaków – w oczach Ukraińców a także Rosjan – są o wiele
lepsze niż wspomniane ich obrazy „zachodnie”
Przychylam się do stwierdzenia, że
narodowe wady Polaków oraz ludzi innych narodowości nie istnieją. Nie wierzę
też w istnienie zalet. Nikt do tej pory nie wykazał, że charakter narodowy jest
bytem, poddającym się obiektywnej analizie, co nadaje wątpliwy charakter
rozważaniom o cechach narodowych. Jedynie fenomen świadomości, choć wymyka się
uparcie obiektywnemu poznaniu (przesądza to zresztą o jego niepopularności jako
tematu badań naukowych), pozostaje zjawiskiem fundamentalnie ważnym. Ale nawet
gdyby przyjąć istnienie hipotetycznego charakteru narodowego powoływanie się na
nie ma żadnej mocy wyjaśniającej. W szczególności niczego nie da się
przewidzieć stosując założenie istnienia cech narodowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz